キリストに倣いて(1.3.2 真理を認めること)

 私たちには物の種類や区別を論ずる学者の説など、なんの関係があろうか!永遠のみ言葉を聴く人は、さまざまの説に惑わされずにすむのである。

 万物は一つのみ言葉によって成り、すべてこの唯一の創造主を語っている。これこそ万物の本源であって、いまも私たちにお語りになるのである。

 このみ言葉がなければ、だれひとり明らかに悟ることも正しく判断することもできない。

 このひとつをすべてとし、すべてをこの一つに帰し、またすべてをこの一つのうちに見る人は、決して心を動かされず、神の平安を失わないだろう。

 ああ真理である神よ、私を永遠の愛のうちに、主と一つにしてください。

 多くを読んだり聴いたりすることは、しばしば私をウンザリさせます。しかし私の願うもの望むものはみなあなたの中にあるのであります。

 すべての学者は口を閉じよ、あらゆる被造物はみ前に黙せよ、ただ主だけ私にお語りください!

 And what have we to do with talk about genus and species! He to whom the Eternal Word speaketh is free from multiplied questionings.

 From this One Word are all things, and all things speak of Him; and this is the Beginning which also speaketh unto us.

 No man without Him understandeth or rightly Judgeth.

 The man to whom all things are one, who bringeth all things to one, who seeth all things in one, he is able to remain steadfast of spirit, and at rest in God.

 O God, who art the Truth, make me one with Thee in everlasting love.

 It wearieth me oftentimes to read and listen to many things; in Thee is all that I wish for and desire.

 Let all the doctors hold their peace; let all creation keep silence before Thee: speak Thou alone to me.