キリストに倣いて(1.11.4 安心を得ること、および徳に進む熱心について)

 私たちがもし勇士のように、戦場に立つならば、主は必ず私たちを助けてくださるだろう。

 なんとなれば私たちに勝ちを得させようとして戦う機会を与えてくださる神は、私たちがその恩恵を頼みとして戦うならば、いつでも助けを与えようと待ちかまえておいでになるからである。

 もし私たちがただうわべだけで、徳の進歩を図ろうとするならば、私たちの信仰上の熱心は長続きしないだろう。

 だから私たちは悪欲を洗い落されて、心の安らかさを得るように、根もとに斧を加えよう。

 

 CHAPTER XI  Of seeking peace of mind and of spiritual progress

 4. If we would quit ourselves like men, and strive to stand firm in the battle, then should we see the Lord helping us from Heaven.

 For He Himself is always ready to help those who strive and who trust in Him; yea, He provideth for us occasions of striving, to the end that we may win the victory.

 If we look upon our progress in religion as a progress only in outward observances and forms, our devoutness will soon come to an end.

 But let us lay the axe to the very root of our life, that being cleansed from affections, we may possess our souls in peace.