キリストに倣いて(1.12.1 災いの利益について)

 時々患難や災いに会うことは、私たちのためになる。それはこれによって人がこの世へ島流しの境遇にあること、この世の何者も頼りにしてはならぬことを思い出すからである。

 また時として反対を受け、せっかくよいことをしたり、よいことを思い立ったりしても、他人から悪く思われたり、誤解されたりすることがあるが、これも私たちのためになる。それはこれによって私たちがしばしば謙遜になり、むなしい名誉欲におちいらずにすむことがあるからである。

 私たちは外で、人々から軽蔑され、何もよい所がないと思われる時、私たちの内心をごらんになる神を、いっそう真剣に求めるのである。

 

 CHAPTER XII  Of the use of adversity

 It is good for us that we sometimes have sorrows and adversities, for they often make a man lay to heart that he is only a stranger and sojourner, and may not put his trust in any worldly thing.

 It is good that we sometimes endure contradictions, and are hardly and unfairly judged, when we do and mean what is good.

 For these things help us to be humble, and shield us from vain-glory.

 For then we seek the more earnestly the witness of God, when men speak eveil of us falsely, and give us no credit for good.