善良な修道者の修行について(1.19.1)

 善良な修道者の生涯は、その内なる心も人に見える外の様子と同様に、あらゆる善徳に富んでいなければならぬ。

 いや、外に現われる以上に、内はもっとすぐれていなければならぬ。それは私たちを見ておいでになる方が神で、私たちはどこにいても深くこれをあがめ、そのみ前に天使のような清い行ないをすべきはずだからである。

 私たちは毎日決心を新たにし、あたかもきょう始めて発心したかのように熱心をふるい起こし、そしてこういうがよい。

 「主なる神よ、私を助けて、善い決心を実行させ、主に対する聖なる奉仕を果たせてください。私が今までしたことは無に等しいものでございます。ですから、きょうから完全にこれを始めさせてください」と。

 

  CHAPTER XIX Of the exercises of a religious man

 The life of a Christian ought to be adorned with all virtues, that he may be inwardly what he outwardly appeareth unto men.

 And verily it should be yet better within than without, for God is a discerner of our heart, Whom we must reverence with all our hearts wheresoever we are, and walk pure in His presence as do the angles.

 We ought daily to renew our vows, and to kindle our hearts to zeal, as if each day were the first day of our conversion, and to say, "Help me, O God, in my good resolutions, and in Thy holy service, and grant that this day I may make a good beginning, for hitherto I have done nothing!"